perjantaina, helmikuuta 08, 2008

Säteilyvaara

Minulla on pakollisia fysiikanlaboratorioita. Viime viikolla koe-aiheenamme oli säteily. Tutkeimme siis säteilevän materiaalin säteilyvoimakkuutta ja vaimenemista. Ennen kokeen alkua sain jallitettua opettajan eristettyyn tilaan (vaati muuten hiukan odottelua ja väijymistä...) jossa sain kysyttyä onko säteilystä haittaa sikiölle. Nainen vilkuili kovasti vatsaani ja sanoi, että ei haittaa mutta jos haluat voit oman mielenrauhasi takia olla käsittelemättä säteileviä aineita. En tietenkään käsitellyt aineita, mutta osallistuin kokeeseen vaikkakin oloni oli epäilevä ja opettaja ei ollut mutinallaan saanut minua vakuutetuksi turvallisuudesta.

Kun pääsin kotiin alkoi minua todella harmittamaan osallistumiseni. Opettaja ei mielestäni ollut vakuuttavan kuuloinen ja kommentti mielenrauhasta jäi mietityttämään. Jos kerran mitään vaaraa ei ole niin miksi minun pitäisi olla käsittelemättä ainetta. Ja säteilyynhän nyt ei tarvi suoranaista kontaktia. Mulla oli epämiellyttävä olo asian suhteen jo ennen kokeen alkua ja jälkikäteen ajateltuna ei olisi pitänyt osallistua tai ainakin olisi pitänyt kysyessä varmistaa asia paremmin. Tässä vaiheessa täytyy sanoa, että tuo nainen varmasti tiesi mitä puhui ja mittaamamme säteily määrät oliva hyvin pieniä, eli eivät varmasti haitallisia. Eihän se opettaja tietenkään olisi antanut minun osallistua jos asiasta olisi voinut olla vaaraa alkiolle/sikiölle.

Päätin joka tapauksessa, että tästä lähin jos minulla itselläni on epämiellyttävä olla jossain tilanteessa niin vihellän pelin poikki ettei jälkikäteen tarvitse kärvistellä tai katua. Nytkin voin vain todeta, että tein päätökseni osallistua kokeeseen ja sen kanssa mun on elettävä. Mä teen tällä hetkellä päätökset Pikku-Ruunkin puolesta joten mun kannattaa ehkä keskittyä niihin hiukan entistä tarkemmin.

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Tätä et nyt varmaan kyllä kaipaa, mutta kun olin amk:ssa ja meillä oli fysiikan labroissa toi säteily-juttu, niin meidän opettaja suositteli jättämään sen väliin, jos on raskaana. Tämä oli siis Turussa. Voihan olla, et mein opettaja oli silloin vaan ylivarovainen, mutta...

Neppa kirjoitti...

heh en kyllä Tarza ois tietoa kaivannut :) Mutta siis eihän sille enään mitään voi. Tän kanssa on nyt vaan elettävä. Tuskin se nyt mitään supervoimia tälle sikiölle antoi, tai kolmatta silmää. Toivotaan ainakin