maanantaina, joulukuuta 15, 2008

Yllätyksiä

Pöppiäinen nukahti päiväunilleen joten kunnostaudun kirjoittamalla tänään kaksi postausta. Minun on jo pidempään pitänyt kertoa asioista joista olen yllättynyt Pöppiäisen syntymän myötä. Suurin osa näistä asioista on sellaisia mitä olen kyllä luullut tietäväni jo ennen lasta, mutta lapsen myötä olen huomannut etten oikeastaan ole tiennyt mitään tai ainakaan ymmärtänyt asioita ihan kokonaan.

Synnytys
No synnytys kaikkinensa oli jotain mitä en kyllä ollut osannut kuvitella. Sekä hyvässä että pahassa. Kivut olivat paljon suuremmat mitä osasin odottaa, mutta koko homman ihmeellisyys oli jotain vielä enemmän. Jotenkin se synnytys vaan on niin maaginen ja alkukantainen asia, että vaikka se oli ihan hirveää niin silti siitä jäi hirveän hyvät muistot. Todella erikoinen tapahtuma siis ja olen tyytyväinen ja iloinen että olen saanut kokea sen ainakin kerran.

Kasvu
Tästä kirjoitinkin jo tuohon aikaisempaan postaukseen. Lapsen kasvun ja kehityksen vauhti on uskomattoman hurjaa. Ja oletan, että tuleva vuosi on vielä hurjempaa tämän osalta. Todennäköisesti yllätyn silti vauvan kehityksestä päivittäin.

Nukkuminen
Jostain olin saanut käsityksen, että vauvat järjestään huutavat yöt tai ainakin kukkuvat ja syövät kahden tunnin välein. Meillä tämä ei ole pitänyt paikkaansa lainkaan, vaan Pöppiäinen on alusta asti nukkunut yönsä yhdellä syötöllä ja nyt jo usein kahdestatoista kuuteen aamulla, eli oikeastaan ilman yösyöttöä. Nukkumaan meno on ollut kohtalaisen helppoa. Tässä asiassa oli kyllä oikein mukava yllättyä =)

Rutiini
Yllättävää on ollut myös se miten nopeasti vauvanhoidosta on tullut rutiinia ja miten rohkeasti olen uskaltanut vauvaani hoitaa. Pelkäsin, että en osaisi tai uskaltaisi ottaa päävastuuta vauvasta, sillä minulla ei ole ollut mitään kokemusta vauvanhoidosta. Ennen Pöppiäistä en ole vaihtanut yhtään vaippaa. Noh, nyt voin jo todeta, että eipä sillä ole ollut mitään väliä. Ehkä siitä on ollut jopa hyötyä, sillä on ollut helppo antaa miehelleni tilaa olla isä ja opetella vauvanhoitoa kun itsekään en ole ollut mikään pro.

Sitovuus
Tottakai tiesin, että vauva tarvitsee minua 24h/7, mutta silti se sitovuus ja paine mitä äitiys on tuonut tullessaan on päässyt yllättämään. Ja se miten sidoksissa tunnetasolla olen vauvaani. Tämä on myös aika ahdistavaa (mikä sekin on tietyllä tavalla ollut aika yllättävä tunne). On ollut päiviä kun toivoisin miehen ja Pöppiäisen lähtevän tunniksi jonnekkin, että saisin nukuttua päiväunet. Jos he ovat toisessa huoneessa en osaa rentoutua vaan olen ikäänkuin hälytysvalmiudessa vauvalleni. Tuntuu siltä kuin minuuteni olisi sulautumassa pysyvästi johonkin metrin mittaiseen rääpäleeseen, joka on iilimadon tavoin aina kiinni minussa (vaikka ei fyysisesti läsnä edes olisikaan). Tämä jatkuva sitovuus, vaativuus ja vastuu on ollut välillä hyvin uuvuttavan tuntuista. Tämä kaikki on yllättänyt minut, sillä olin kuvitellut että uupuminen johtuisi vauvan huudosta ja huonosti nukutuista öistä.

Rakkaus
Tämä on yllättänyt minut myös täysin. Oletin tietysti rakastavani vauvaani ylikaiken, mutta en pystynyt kyllä ennen lastani kuvittelemaan mitä se tarkoittaa. Rakkaus käsitteenä on saanut uuden määritelmän ja uudet mittasuhteet. Rakkaus vauvaani kohtaan on jotain hyvin erilaista mitä tunnen miestäni kohtaan. Minut yllätti tunteen voimakkuus ja puhtaus. Rakastan Pöppiäistä niin suunnattomasti, että hänen katsomisensa saa aikaan lähes fyysisen reaktion minussa (hormonit tietysti voimentavat tätä tunnetta). Rakkauteni vauvaa kohtaan on kovin pyyteetöntä (toisin kuin miestäni kohtaan =)) Pöppiäisen täytyy vain olla olemassa ansaitakseen rakkauteni. Hymy aamulla on vain plussaa. Tuntuu uskomattomalta, että voin tuntea jotain näin käsittämättömän vahvaa jotain noin pientä ja avutonta olentoa kohtaan, jonka olen tuntenut vasta muutaman hassun kuukauden.

4 kommenttia:

Aliisa kirjoitti...

Nopsat kommentit:

Synnytys
Miksi synnytys oli ihan hirveää? Etkö saanut kunnon kivunlievitystä? Nyt, kun itsekin on sen kokenut, olis tosi mielenkiintoista kuulla muidenkin kokemuksia. Varsinkin, kun meidän raskaudet on menneet melkein samaa tahtia ja oon seuraillut sun blogia koko ajan.

Kasvu
Joo, ihan uskomatonta, että meidän neliviikkoinenkin on jo mun silmissä ihan iso tyttö eikä enää se pikku Saima, joka tavattiin Naistenklinikalla. :D

Nukkuminen
Kiva kuulla, että sujuu hyvin. Meilläkin Saima vetelee öisin 4-5 tunnin unia, mikä on aivan mahtavaa.

Rutiini
Joo kyllä harjoitus tekee mestarin. Itse olin harjoitellut paljon kavereiden vauvoilla, mutta mieheni ei ollut ikinä juuri koskettanutkaan vauvaa, mutta molemmat on kuitenkin nyt jo ihan mestareita, heh.

Sitovuus
Myös mulla on lieviä invalidisoitumisen fiiliksiä... Varsinkin imetys tuntuu välillä tosi ahdistavalta, kun pitää tuntikausia pitää joka päivä istua nojatuolissa ja imettää.
Mutta lähetä nyt ihmeessä miehesi ja lapsesi vaikka tunnin parin kärrylenkille ulos, niin voit vetää itse sillä aikaa tirsat! Meikäläinen nukkuu kahtena yönä viikossa (eli pe-la ja la-su) ihan kunnon unet, kun mies hoitaa yösyötön pullosta. Parin hyvin nukutun yön jälkeen elämä voittaa, usko pois. :)

Rakkaus
Joo, tätä on vaikea edes sanoiksi pukea.

Anonyymi kirjoitti...

Mä väitän että tuo sitovuus ja rakkaus lapseen on jotain, jota ei voi etukäteen ymmärtää. Se tulee varmaan yllätyksenä jokaiselle ensi kertaa äidiksi tulevalle.

Tosta imettämisestä. Miksi koet julkisesti imettämisen epämiellyttävänä? Mä oon kokenut imettämisen helppona just sen takia että imettää voi missä vaan ja aina on ruoka sopivanlämpöisenä mukana. Mutta nyt kun rupesin asiaa ajattelemaan niin kyllä mäkin taisin ekan lapsen kanssa miettiä, että missä sen tuolla liikenteessä imettää. Tätä kolmatta oon imettänyt niin bussissa kuin tuolla penkin kulmilla ostareissa. Toivottavasti imettäminen ei ala ahdistaa liikaa vaan muuttuu ajan myötä mukavaksi. Ei se sitten ole myöskään enää niin sitovaa kun lapsi syö jo kiinteitä eikä saa enää kaikkea ruokaansa tissistä.

Neppa kirjoitti...

Nopsaan vastauksia. Eli synnytys oli huomattavasti kivuliaampaa mitä olin varautunut. Ennen epiduraalia supistukset vetivät mut lähes kokovartalokramppiin. Sairaalan surkeiden tilojen ja hirveän ryysiksen takia jouduin olemaan lähes 10 tuntia käytävällä. Se ei ollut mukavaa varsinkaan loppuvaiheessa. Saliin päästyäni kätilö ei ehtinyt ottaa meitä vastaan. Kun hän tuli tunnin odottelun ja kärsinnän jälkeen, ei hänellä ollut aikaa olla kanssani ja esim. opettaa kunnolla käyttämään ilokaasua. Minulle olisi ollut tärkeää, että ensimmäisien ilokaasukokeilujen aikana vierelläni olisi ollut henkilökuntaa. Koen siis olleeni täysin yksin (vaikka mies toki ihanasti vierellä tuki koko ajan). Tämä lisäsi ahdistusta ja tietynlaista paniikkia, mikä varmasti lisäsi myös kipuja ja tuskaa. Synnytys kesti n.20h ja en ollut nukkunut n.40 tuntiin enkä syönyt kunnolla 30 tuntiin. Olin siis aika poikki ennen epiduraalia. Onneksi kätilö kahden salissa vietetyn tunnin jälkeen kerkesi luokseni ja alkoi järjestämään epiduraalia. Loppu menikin kuin siivillä epiduraalin ansiosta. Lisäksi ponnistaminen oli mielestäni jotenkin mahtavaa. Kipuja en tuntenut juuri lainkaan, mutta tunsin ponnistamisen tarpeen ja koen onnistuneeni ponnistamisessa hyvin.

Imettämisen muualla koen hankalaksi ehkä siksi, että me emme ole kovin hyviä istualtaan imettämisessä. Aluksi minulta tuli maitoa niin kauhealla vauhdilla, että vauva-parka meinasi tukehtua joka toinen minuutti. Tästä alkoi seuraamaan huutoa ja rinnan hylkimistä. Makuullaan imettäessä homma oli rauhallisempaa ja rennompaa. Joten tottumista vaatii ja lisäksi kaikki uusi tuntuu aika jännittävältä ja haastavalta, mutta se on varmasti näin eskoisen kanssa aika normaalia =)

Aliisa mä käytin ekassa imetyksessä rintakumia kun on kuulemma matalat rinnanpäät. Laitoksella onneksi eka hoitaja joka mulla oli, oli tosi varma otteissaan ja sai vauvan imemään ilman kumiakin. Kotona olen kerran käyttänyt kumia mutta muuten ollaan onneksi pärjätty ilman. Ja mulla tosiaan alussa oli kanssa ihan hirveetä toi maidon tulo. Sitä oli joka puolella ja me oltiin molemmat yleensä enemmän tai vähemmän maidosta tahmeita. Kun imetti oli pakko pitää toisessa rinnassa maidon kerääjää. Mä pumppailin usein eka hiukan pois ja mies syötti sen pullosta jonka jälkeen jatkettiin rinnalla. Mutta eihän tommosta jaksa jos ei oo toista joka pitää vauvaa/pesee pulloja+pumppua jne.

Cazze kirjoitti...

Tuo sitovuuden voimakkuus minutkin yllätti, vaikka tiesinkin, että niinhän se täytyy ensimmäiset kuukaudet/vuodet mennäkin. Kotona kun olen, niin olen myös samalla tavalla "hälytysvalmiudessa" niin kuin sinäkin. Onneksi mies jää ihan mielellään tytön kanssa kaksin, niin pääsen jumppaan hetkiseksi nollaamaan ajatukset.

Minäkään en mielelläni imetä julkisesti. Meillä imetetään myös makuuasennossa, nyt olen alkanut opetella uudelleen istuma
-asentoon. Kenties se julkisella paikalla imettäminenkin tulee sitten luonnostaan kun imetysasennot ja tavat varmentuvat.